středa 22. ledna 2014

Nevyslyšená modlitba (D. Maňásková)



Jedním ze zdánlivých protikladů, které v Bibli vidíme, je otázka Božích odpovědí na naše modlitby. Nedalo mi to a musela jsem toto téma v Písmu trochu prozkoumat.


Tady máme některá zaslíbení k modlitbě:

Matouš 18:19  Opět vám pravím, shodnou-li se dva z vás na zemi v prosbě o jakoukoli věc, můj nebeský Otec jim to učiní.

Jan 14:13  A začkoli budete prosit ve jménu mém, učiním to, aby byl Otec oslaven v Synu.

Matouš 7:7-8  Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno.
Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno.



Proti tomu stojí opačné zkušenosti zbožných lidí:

Jób 30:20  Volám k tobě o pomoc, a ty mi neodpovídáš, stojím tu, měj pro mě pochopení.

2 Korintským 12:7 A abych se nepovyšoval pro výjimečnost zjevení, jichž se mi dostalo, byl mi dán do těla osten, posel satanův, který mne sráží, abych se nepovyšoval. Kvůli tomu jsem třikrát volal k Pánu, aby mne toho zbavil.

Abakuk 1:2  Jak dlouho již volám o pomoc, Hospodine, a ty neslyšíš. Úpím k tobě pro násilí, a ty nezachraňuješ.


Zkus si vzpomenout na svou vlastní zkušenost s nevyslyšenou modlitbou:

…...........................................................................................................................................................

…...........................................................................................................................................................

…...........................................................................................................................................................


I. Nahlédněme do Bible, hledejme odpověď na otázku KOHO BUH SLYŠÍ?

                                               SLYŠÍ                                                 NESLYŠÍ

Ž 10,17
….................................................................................................................................................................
Ž 145,19
….................................................................................................................................................................
Ž 34,18-19
….................................................................................................................................................................
Př 15,29
….................................................................................................................................................................
1.Pa 5,20
….................................................................................................................................................................
J 9,31
….................................................................................................................................................................


To, že nás Bůh slyší, nemusí ještě automaticky znamenat, že udělá to, co je žádáno.


II. Jaké jsou další biblické podmínky, aby Bůh modlitbu vyslyšel?


1) Jan 15:7  Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li má slova ve vás, proste, oč chcete, a stane se vám.
    Jan 14:13  A začkoli budete prosit ve jménu mém, učiním to, aby byl Otec oslaven v Synu.

…...................................................................................................

2)  Přísloví 15:29  Hospodin je daleko od svévolníků, kdežto modlitbu spravedlivých vyslýchá.

…...................................................................................................

3)  1 Janův 5:14  Máme v něho pevnou důvěru, že nás slyší, kdykoliv o něco požádáme ve shodě s jeho vůlí.
…...................................................................................................

4)  Matouš 6:7 -8 Při modlitbě pak nemluvte naprázdno jako pohané; oni si myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov. Nebuďte jako oni; vždyť váš Otec ví, co potřebujete, dříve než ho prosíte.

…...................................................................................................

5)  Lukáš 18:2-7  "V jednom městě byl soudce, který se Boha nebál a z lidí si nic nedělal. V tom městě byla i vdova, která k němu ustavičně chodila a žádala: `Zastaň se mne proti mému odpůrci.´ Ale on se k tomu dlouho neměl. Potom si však řekl: `I když se Boha nebojím a z lidí si nic nedělám,dopomohu jí k právu, poněvadž mi nedává pokoj. Jinak mi sem stále bude chodit a nakonec mě umoří.´" A Pán řekl: "Všimněte si, co praví ten nespravedlivý soudce! Což teprve Bůh! Nezjedná on právo svým vyvoleným, kteří k němu dnem i nocí volají, i když jim s pomocí prodlévá?

….....................................................................................................


6) Izajáš 59:2  Jsou to právě vaše nepravosti, co vás odděluje od vašeho Boha, vaše hříchy zahalily jeho tvář před vámi, proto neslyší.

…......................................................................................................

III.  V Bibli jsou známy případy, kdy se nevyslyšení modliteb stalo součástí ohlášeného Božího trestu. Všimněme si, za co to mohl být trest?

Jer. 7,16............................................................................................

Jer. 11,10-11.....................................................................................

Jer. 14,12...........................................................................................

Ezech 8,18.........................................................................................

Přísl 1,28............................................................................................

Zach 7,13...........................................................................................

Izaj 1,15-16........................................................................................

Mich 3,4 ….........................................................................................


     Někdy mám pocit, že jako křesťané očekáváme, že Bůh je stále k dispozici jako snaživý nápadník, aby splnil, co nám vidí na očích. Ale tak to není. Základem zůstává Boží právo na svrchovanost pramenící z jeho vševědoucnosti.

Co si myslíte o těchto textech?:

Matouš 26:39  Poodešel od nich, padl tváří k zemi a modlil se: "Otče můj, je-li možné, ať mne mine tento kalich; avšak ne jak já chci, ale jak ty chceš."

Marek 10:35-40  Přistoupili k němu Jakub a Jan, synové Zebedeovi, a řekli mu: "Mistře, chtěli bychom, abys nám učinil, oč tě požádáme." Řekl jim: "Co chcete, abych vám učinil?" Odpověděli mu: "Dej nám, abychom měli místo jeden po tvé pravici a druhý po levici v tvé slávě."Ale Ježíš jim řekl: "Nevíte, oč žádáte. Můžete pít kalich, který já piji, nebo být pokřtěni křtem, kterým já jsem křtěn?"  Odpověděli: "Můžeme." Ježíš jim řekl: "Kalich, který já piji, budete pít a křtem, kterým já jsem křtěn, budete pokřtěni.
 Ale udělovat místa po mé pravici či levici není má věc; ta místa patří těm, jimž jsou připravena."

Jakubův 4:2-3  Chcete mít, ale nemáte. Ubíjíte a nevražíte, ale ničeho nemůžete dosáhnout. Sváříte se a bojujete - a nic nemáte, protože neprosíte.
Prosíte sice, ale nedostáváte, protože prosíte nedobře: jde vám o vaše vášně.

Vrať se ke své osobní zkušenosti s nevyslyšenou modlitbou. Proč, na základě těchto informací, si myslíš, že zůstala nevyslyšena?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biblické texty ke studiu:
Žalm 10:17  Tužbu pokorných vyslýcháš, Hospodine, jejich srdce posiluješ, máš pozorné ucho

Žalmy 145:19  Vyplňuje přání těch, kdo se ho bojí, slyší, když volají o pomoc, a zachrání je.

Žalmy 34:18  Ty, kdo úpěli, Hospodin slyšel, ze všech soužení je vysvobodil.
19  Hospodin je blízko těm, kdo jsou zkrušeni v srdci, zachraňuje lidi, jejichž duch je zdeptán.

Přísloví 15:29  Hospodin je daleko od svévolníků, kdežto modlitbu spravedlivých vyslýchá.

Jan 9:31  Víme, že hříšníky Bůh neslyší; slyší však toho, kdo ctí a činí jeho vůli.

1 Paralipomenon 5:20  Dostalo se jim proti nim pomoci, takže jim byli vydáni do rukou Hagarejci i všichni jejich spojenci; úpěli v boji k Bohu a on jejich prosby přijal, protože v něho doufali.

Jeremjáš 7:16  "Nemodli se za tento lid, nepozvedej svůj hlas k bědování a modlitbě za ně a nenaléhej na mě, neboť tě nevyslyším.

Jeremjáš 11:10 Vrátili se k dřívějším nepravostem svých otců, kteří se vzpírali poslouchat má slova. Chodili za jinými bohy a sloužili jim. Dům izraelský i dům judský zrušily mou smlouvu, kterou jsem uzavřel s jejich otci."  Proto praví Hospodin toto: "Hle, já na ně uvedu zlé věci, jimž nebudou moci ujít. Budou ke mně úpět, ale já je nevyslyším.

Jeremjáš 14:12 Ani když se budou postit, nevyslyším jejich bědování, ani když připraví oběť zápalnou a přídavnou, nenajdu v nich zalíbení. Zcela s nimi skoncuji mečem, hladem a morem."

Ezechiel 8:18  Také já budu jednat v rozhořčení, nebude mi jich líto a nebudu znát soucit. Pak budou ke mně volat mocným hlasem, ale já je nevyslyším."

Přísloví 1:28  Tehdy mě budou volat, a neodpovím, budou mě hledat za úsvitu, a nenaleznou,
29  protože měli poznání v nenávisti a bázeň před Hospodinem si nezvolili,
30  nedali na mou radu, každou mou domluvu znevážili.

Zacharjáš 7:13  Kdykoli volal, oni neslyšeli. Ať si volají, já je neslyším, praví Hospodin zástupů.

Izajáš 1:15  Když rozprostíráte své dlaně, zakrývám si před vámi oči. Ať se modlíte sebevíc, neslyším. Vaše ruce jsou celé od krve.

Micheáš 3:4  Až budou úpět k Hospodinu, neodpoví jim; skryje před nimi tvář v onen čas, jak zasluhují za svoje zlé skutky

Žádné komentáře:

Okomentovat